سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : سه شنبه 92/10/3 | 12:0 صبح | نویسنده : حمید خسروی

 

خدمت استاد ارجمند جناب آقای رجبی:

 

تعریف فعالیت های فرهنگی

 فعالیت های فرهنگی مجموعه اقداماتی است مبتنی بر هنجارها و ارزش های یک جامعه که در قالب عناصر و اجزایی همانند : ملیت، قومیت، زبان، دین و مذهب، نژاد، جنسیت، آداب و رسوم، مفاهیم و تعابیر رایج ، نمود می یابد و هدف آن شناساندن هویت، تاریخ و میراث اجتماعی است که از نسل های گذشته تا به امروز تداوم یافته است یا در حال حاضر متناسب با مقتضای زمان و مکان تبدیل به یک ارزش یا باور اجتماعی شده است .

تعریف فعالیت های فرهنگی

 فعالیت های فرهنگی مجموعه اقداماتی است مبتنی بر هنجارها و ارزش های یک جامعه که در قالب عناصر و اجزایی همانند : ملیت، قومیت، زبان، دین و مذهب، نژاد، جنسیت، آداب و رسوم، مفاهیم و تعابیر رایج ، نمود می یابد و هدف آن شناساندن هویت، تاریخ و میراث اجتماعی است که از نسل های گذشته تا به امروز تداوم یافته است یا در حال حاضر متناسب با مقتضای زمان و مکان تبدیل به یک ارزش یا باور اجتماعی شده است .

اهمیت و فواید برگزاری تجمعات و فعالیت های فرهنگی به شرح ذیل است :

1- باعث حفظ روحیه و شور انقلابی مردم می شود .

2- باعث ترویج مفاهیم و معارف اسلامی می شود .

3- باعث یادآوری حماسه ایثار شهدا ، جانبازان ، آزادگان در دوران مختلف جامعه می شود .

4- باعث استفاده کامل از فضاهای فرهنگی و مذهبی مثل حسینیه ها برای ایجاد تحرک فرهنگی می شود .

5- باعث تقویت مراکز فرهنگی و هنری و کمک به افزایش تولیدات این مراکز می شود .

6- باعث بهینه سازی و روزآمد کردن روش های سنتی تبلیغ و استفاده از روش های نوین تبلیغی می شود.

7- باعث هماهنگی در تبلیغ در فعالیت های رسانه ای می شود .

8- باعث تشویق و تقویت و تجهیز مراکز اطلاع رسانی و حمایت و هدایت صحیح این مراکز می شود .

9- باعث کمک به نهادهای مردمی برای فعال شدن روزمره در مسائل فرهنگی و فکری می شود .

10- باعث فعالتر شدن تبلیغات اسلامی در نمادهای محلی فرهنگی و همچنین گسترش کیفی فعالیت های تبلیغات اسلامی می شود .

 

 

تجمعات انواع مختلفی دارند که به شرح ذیل می باشند :

1- کنفرانس 2- کنگره 3- سمپوزیوم 4- سمینار 5- کمیسیون 6- کمیته 7- پرزیدیوم 8- پلنوم 9- میزگرد 10- مناظره 11- مجمع عمومی

توضیح کنفرانس: یعنی محلی که در آن بصورت گفتگو محور در مورد مسائل گوناگون بین المللی در راستای تنویر افکار عمومی انجام می گیرد . همانطور که گفته شد در سطح بین المللی است و افکار افراد جنبه واگرایی در بدو کار دارد که پس از آن ( پس از شرکت در کنفرانس ) افکار افراد به همگرایی سوق پیدا می کند .

توضیح کنگره :مجلس و مجمعی است که در جهت مشورت و حفظ منافع عمومی و طرح مسائل علمی ؛ ادبی ، سیاسی و اجتماعی تشکیل می گردد . تبادل نظر و مشورت از مهمترین رسالت های کنگره است . کنگره در سطح درون مرزی است و به بررسی منافع عموم می پردازد و حمایت از نخبگان منافع عده خاصی می باشد .

توضیح سمپو زیوم : یعنی نوعی فعالیت است که بشکل ضیافت بوده و توجهی به سن و سال افراد نمی شود . در سمپو زیوم یک محیط شاد و فرحبخش و با غنا بر قرار است که به بررسی مسائل علمی می پردازد . رسمیت یافتن مجلس در تایم مخصوص و محدودی انجام می گیرد و تبادل نظر خیلی زیاد است .

توضیح سمینار : سمینار به معنی قلمستان و بذر افشاندن است . اما اصطلاحا به مدرسه و موسسه ای گفته می شود که در آن روحانیون را برای فرا گرفتن اصول و قوانین مذهب تحت تعلیم و تربیت قرار می دادند . امروزه به دسته ای از دانشجویان یا محقان گفته می شود که زیر نظر یک استاد یا کارشناس به تحقیق پرداخته و سخنرانیهایی در آن رشته ترتیب می دهند .

توضیح کمیته علمی : کمیته علمی از افراد کارشناس ، آگاه و با اعتبار در جامعه و از مناطق مختلف و موسسات گوناگون و با حکم مقام اول سازمان و یا دبیر سمینار تشکیل می شود .

 

بخشی از وظایف کمیته علمی :

1- تشکیل منظم جلسات برای برنامه ریزی و انجام امور

2- تدوین هدفها و مقاصد همایش

3- تدوین محورها ، رئوس مباحث

4- تهیه و تنظیم متن فراخوان همایش

5- تدوین جدول زمانی روز و ساعت مناسب برای برگزاری همایش با توجه به زمان مناسب از نظر آب و هوا ، زمان مناسب برای حضور صاحب نظران ، کارشناسان ، دانشجویان ، زمان مناسب از نظر فرصت کافی برای برنامه ریزی داشتن و....

6- تعیین معیارهای ارزیابی چکیده مقاله ها و اصل مقاله ها

7- تهیه لیست سخنرانان ، میهمانان ویژه و اعضای گروه های تخصصی

 

قبل از برگزاری هر تجمع فرهنگی ، جلسات ، گردهمایی و غیره ، مراحل و پیش زمینه هایی وجود دارد که به بخشی از آن اشاره می شود :

سازمان های دولتی می توانند بدون دریافت مجوز اقدام به برگزاری نمایند ولی سازمانهای خصوصی باید مجوز برای چنین کاری را گرفته و سپس اقدام نمایند . ( پس برای برگزاری هر تجمع گرفتن مجوز الزامی می باشد . مثلاً برای مراسم سیاسی از وزارت کشور ، مراسم فرهنگی از وزارت ارشاد )

تجمعات و فعالیت های فرهنگی باید در چهارچوب نظام باشد ، با قانون اساسی و بیانات رهبری هماهنگ بوده و با فرهنگ آن محل مطابقت داشته باشد و قومیت محل را برهم نزند . متوجه باشیم که مخاطبان چه کسانی هستند و زمان و مکان نیز در نظر گرفته شود . بودجه نیز اهمیت دارد و آن نیز بستگی به میهمانان و مکان برگزاری دارد ، برای پایین آمدن هزینه ها می توان اسپانسر نیز گرفته شود که البته به ازاء آن باید رسانه ها نیز دعوت شوند تا اسپانسرها مشتاق به بستن قرارداد باشند .

برای برگزاری تجمع باید موضوع و هدفی در نظر گرفته شود ( ابتدا باید اهداف مراسم را مشخص کنیم ) ، مثلا هدف باید قابل دسترس باشد ( هدف را باید با مطالعه انتخاب کنیم ) ، { هدف باید پذیرفتنی ، قابل تغییر به هدفهای فرعی باشد یعنی هدف اصلی سر جای خودش است ولی زیر مجموعه های هدف می تواند قابل تغییر باشد ، هدف باید قابل سنجش باشد ، هدف باید با فعالیت های آن سازمان همخوانی داشته باشد ، هدف باید مدت دار باشد یعنی زمان رسیدن به آن هدف باید مشخص باشد ، هدف نباید متناقض باشد .}

در تجمعات وظایف واحد انتشارات موارد ذیل می باشد:

1- آرم: طراحی و چاپ آرم در تمام موارد

2 - طرا حی و چاپ سربرگ در دو قطع A4 و A5

3-   طراحی و چاپ پاکت A3 و A4 و پاکت ملخی و پاکت معمولی

4-  طراحی و چاپ پوستر (در جشنواره برای هر بخش پوستر جداگانه طراحی می شود) (در سمینار و نمایشگاه یک پوستر کفایت می کند)

5- طراحی و چاپ فولدر

6-  طراحی و چاپ کارت شناسایی: در جشنواره و نمایشگاه کارت شناسایی برای میهمانان صادر نمی شود و این کارت فقط برای کادر اجرایی و خبرنگاران صادر می شود. ولیکن در سمینار هم برای عوامل اجرایی، هم خبرنگاران و هم مدعوین کارت شناسایی صادر می شود.

7-  طراحی و چاپ کارت میهمانان: در سمینارها، جشنواره ها و نمایشگاه ها چون میهمانان خارجی داریم بنابراین کارتی را برای این افراد صادر می کنیم تا در مدتی که میهمان ما هستند از این افراد در میهمانی های مختلف که عوامل برگزار کننده ترتیب می دهند شرکت نمایند. ضمن اینکه در جشنواره بازار فیلم هم داریم که میهمانی های این بازار فیلم جداگانه است.

8-  طراحی و چاپ کاتالوگ: در نمایشگاه و جشنواره کاتالوگ فارسی و انگلیسی داریم. ضمن اینکه کاتالوگ بازار فیلم در جشنواره جداگانه تهیه می شود. در سمینار کاتالوگ نداریم ولیکن 2 کتاب خواهیم داشت. که کتاب اول حاوی مقاله های ارائه شده در سمینار است که رایگان خواهد بود و ابتدای سمینار در اختیار مدعوین قرار می گیرد و کتاب دوم حاوی سخنرانی ها، گزارش های دبیر و رئیس سمینار و مقام افتتاح کننده به همراه تاریخچه سمینار است که در پایان سمینار ارائه شده و فروخته می شود.

9- طراحی و چاپ فراخوان: در سمینار فراخوان داریم که در روزنامه و تلویزیون آورده می شود. در این فراخوان اشاره به هدف ، موضوع، ثبت وسیاق نوشتاری، معیارهای هیئت داوران، رمان و مکان ارسال مطالب الزامی است. برای جشنواره  ما مقررات جشنواره را چاپ می کنیم در واقع در جشنواره ما فراخوان نداریم. برای نمایشگاه نیز بروشوری چاپ می کنیم که در آن اطلاعات کامل نمایشگاه با متراژ غرفه ها، قیمت هر متر غرفه، زمان ثبت نام برای غرفه ها آورده می شود.

10- طراحی و چاپ بن غذا: در سمینار به تمام شرکت کنندگان بن غذا می دهیم. و بین آن تراک نیز از میهمانان پذیرایی می کنیم. ولیکن در جشنواره این پذیرایی فقط به عوامل اجرایی و برخی از روزنامه نگاران که در ستاد خبری جشنواره فعالیت می کنند تعلق می گیرد. در نمایشگاه ازصاحبان غرفه و میهمانان پذیرایی نخواهد شد.

11-طراحی و چاپ برنامه: برای سمینار برنامه خود سمینار چاپ می شود. در نمایشگاه برنامه نداریم پس موردی هم چاپ نمی کنیم. در جشنواره یک برنامه کلی داریم که چاپ کرده و در معرض عموم قرار می دهیم ضمناً این برنامه را در نشریه داخلی خود هم چاپ می کنیم.

12- نشریه داخلی: سمینار، جشنواره و نمایشگاه هر سه نشریه داخلی خواهند داشت. که در روز اول یک گزارش راجع به برنامه خواهند داشت و  در شماره روز دوم اخبار روز اول درج خواهد شد. و...ضمن اینکه این نشریه به معرفی میهمانان و برنامه ها نیز خواهد پرداخت.

13- تهیه و چاپ برنامه های افتتاحیه و اختتامیه و کارت دعوت افتتاحیه و اختتامیه

14- طراحی و چاپ برچسب و لیبل: که در هر سه مورد طراحی و چاپ می شود.

15- طراحی و چاپ تراکت: که فقط در نمایشگاه استفاده می شود.

16- طراحی و چاپ لوح و گواهی حضور در مراسم: که در هر سه مورد خواهیم داشت.

17- طراحی و چاپ کارت ویزیت: در سمینار فقط برای رئیس، دبیر اجرایی کارت ویزیت طراحی و چاپ می شود. در نمایشگاه و جشنواره برای یقیه افراد نیز کارت ویزیت چاپ می کنیم.     

موانع مشارکت مردم در تجمعات و فعالیت های فرهنگی را می توان :

1- موانع سیاسی 2- موانع فرهنگی 3- موانع اجتماعی 4- موانع اقتصادی 5- موانع تاریخی ، نام برد .

 برای مثال : موانع اقتصادی مثل فقر و به دنبال امرار معاش بودن و سرگرم زندگی روزمره بودن را می توان بیان کرد .




  • یک لالوند
  • استاندارد
  • پرشین بلاگ